El regal dels mags

La visió de l’adoració de Jesús per part dels Mags d’Orient és una de les escenes dels Evangelis de la infància que més m’agraden i impressionen. Encara que, en fer el pessebre, tenim el costum de posar-los davant el portal de Betlem, l’episodi deuria succeir quan Jesús tenia uns dos anys: en efecte, segons la informació donada a Herodes, l’estrella havia aparegut feia uns dos anys (Mt. 2, 16) i durant aquell temps va guiar els mags en el seu viatge a Palestina; a més, l’evangelista Mateu ens diu que els mags van entrar a una casa, no al portal (Mt. 2, 11).

Tot això ens fa pensar que la Sagrada Família es va instal·lar i va viure un temps a Betlem, abans d’anar cap a Egipte i d’instal·lar-se una altra vegada, aquesta ja definitiva, a Natzaret.

Ens explica Mateu a 2,11:

Van entrar a la casa, veieren el nen amb Maria, la seva mare, es prostraren a terra i el van adorar. Després van obrir les seves arquetes i li oferiren presents: or, encens i mirra.

L’ofrena d’obsequis per part dels mags ha estat el punt de partença del costum d’esperar regals en la diada de l’Epifania, que ha estat anomenada també “festa dels Reis Mags”. Voldria avui fixar-me en el sentit que tenen per a nosaltres, els cristians, aquests tres presents amb els quals els mags obsequien Jesús: l’or, que ens parla de la reialesa de Jesucrist; l’encens, que ens comença a mostrar la divinitat de l’Infant de Betlem; i la mirra, que ens parla de la seva condició humana i ens anuncia la seva Passió, ja que aquesta resina aromàtica era emprada a l’antiguitat per embalsamar els morts.

De manera espiritual, podem nosaltres ser com els mags i oferir també aquests tres regals a Jesucrist:

• L’or dels nostres recursos econòmics i del nostre temps per fer possible el creixement del Regne de Déu mitjançant l’evangelització i totes les altres activitat que fan realitat la seva expansió en el nostre món.
  • L’encens de la nostra pregària i adoració, del nostre reconeixement al Senyor com a Creador del món i Salvador de la humanitat. El conreu de la vida espiritual és el millor encens que podem oferir a Déu.
  • La mirra del nostre sacrifici i de la nostra abnegació, de la mortificació i els sofriments, que mostren fins a quin punt som capaços d’estimar Déu i els germans.

Tots tres són regals que mai no passaran de moda.