Logo

Escrits de Quaresma

Tot preparant-nos per començar la Quaresma

desert

En començar la Quaresma, la Paraula de Déu ens presenta dues actituds fonamentals en la vida cristiana: la conversió i la fe. Estem a punt d’entrar en un temps que ens ajudarà a renovar la nostra vida, a créixer com a fills de Déu i a avançar en els deixebles de Jesucrist; un temps caracteritzat per la gràcia i la misericòrdia de Déu. El temps quaresmal, marcat per la penitència i l’austeritat, ens prepararà per viure amb goig la victòria de Jesucrist sobre el poder del pecat i de la mort, el seu misteri pasqual; al mateix temps ens ajudarà a descobrir que l’austeritat i les privacions només tenen sentit si són expressió d’amor, si ens porten a ser generosos i a compartir amb els germans necessitats. Hi ha tantes coses que Déu posa al nostre abast i que podem compartir i posar al servei dels altres! diners, béns materials, temps, habilitats, actituds, consol, alegria, oració, consell …

Jesús comença així la seva predicació:

S’ha complert el temps i el Regne de Déu és a prop. Convertiu-vos i creieu en l’Evangeli.

Crist se situa en la línia dels profetes, que convidaven el poble a la conversió, però no és un profeta més, ja que Ell, el Fill de Déu fet home, porta aquesta línia cap a la novetat de l’Evangeli, la Bona Notícia que ens diu que Déu ens estima, que està de la nostra part i vol salvar-nos, que vol, en definitiva, que visquem en comunió amb Ell. Si Déu està de la nostra part, per què entre nosaltres, els humans, reina tanta discòrdia? Per què vivim dividits fent-nos la guerra els uns als altres? El Regne de Déu és a prop, cap a ell hem de mirar i procurar acostar-nos. Si la nostra conversió és sincera, farem el possible perquè el nostre món i la societat en què vivim s’assemblin cada dia més al Regne de Déu. Però abans hem d’anar al desert amb Jesucrist.

Qui ha tingut l’oportunitat de caminar pel desert, ha pogut fer-se a la idea de la vida dura que comporta aquest lloc àrid, inhóspido i aparentment escàs d’aigua; al mateix temps, pot imaginar-se el que representaria per al poble d’Israel travessar el desert. No obstant això, és un error pensar que el desert és un lloc pobre d’aigua; el desert és ric en aigua, però aquesta no es troba en la superfície, sinó en el fons de la terra, i cal excavar pous per treure-la. Aquest fet ens ensenya que la riquesa de la nostra vida no està en una existència superficial, sinó en el nostre interior, i que hem de treballar perquè aflorin totes les riqueses que Déu ha dipositat en el nostre ésser. Anem amb Jesús al desert del silenci, segurament experimentarem tota mena de temptacions i ens trobarem enmig dels animals salvatges dels mals pensaments, pors, desànims, tristeses i angoixes, que ens incitaran a tirar la tovallola ja deixar-ho tot a un costat per córrer darrere d’una vida còmoda i superficial, de la qual acabarem descobrint que, veritablement, és molt superficial però gens còmoda; no ens faci por passar per aquestes incomoditats, perquè també tenim els àngels que ens alimenten i animen; més encara, el mateix Jesucrist se’ns dóna com a aliment en la seva Paraula i en l’Eucaristia i està amb nosaltres per fer front a les circumstàncies del desert i sortir victoriosos en el combat contra el maligne.

El desert interior i exterior

noahark

Mira: avui et poso davant de la vida i el bé, la mort i el mal. Si obeeixes els manaments del Senyor, el teu Déu, que jo et promulgo avui, estimant el Senyor, el teu Déu, seguint els seus camins, guardant els seus preceptes , mandats i decrets, viuràs i creixeràs, el Senyor, el teu Déu, et beneirà a la terra on entres per conquerir-la. Però si el teu cor s’aparta i no obeeixes, si et deixes arrossegar i et prosternes donant culte a Déus estrangers, jo t’anuncio avui que moriràs sense remei . (Dt. 30, 25-27).

Celebrem avui el primer diumenge de Quaresma i servint-nos de les imatges que ens dóna l’Escriptura volem aprofitar aquesta oportunitat del Cel i viure un any més amb intensitat la Quaresma. Les imatges d’aquest diumenge són l’Arca de Noè i el desert en el qual s’interna Crist per obeir l’impuls de l’Esperit Sant, i per ser temptat per Satanàs.

El desert, en l’Antic Testament, és sempre un lloc privilegiat de l’acció de Déu; és un lloc en el que el Senyor parla als seus escollits i els condueix per dures proves per transformar-interiorment. Recordem el somni de Jacob quan es queda dormit sobre una pedra i veu aquesta escala que arriba fins al cel, o la revelació de Déu a Moisès en l’esbarzer cremant. Potser una de les expressions més belles de l’Escriptura sobre la realitat del desert la trobem en el profeta Osees:

Jo la vaig a enamorar: la portaré al desert i li parlaré al cor. Després li tornaré les seves vinyes i convertiré la vall d’Acor en porta de l’esperança per a ella. Allà em respondrà com en la seva joventut, com en el dia en què va sortir d’Egipte. (Us. 2, 14-15).

Jesús i l’Esperit ens empenyen també a nosaltres avui: és un impuls de l’Esperit Sant que al costat de Jesús ens condueix a tots els cristians a l’desert interior de les nostres ànimes i als deserts exteriors d’aquest món nostre de vegades en ruïnes. I en aquest desert, si aconseguim entrar, escoltarem la veu de Crist que ens parla al cor, que ens dirà tot el que hem fet.

L’arca de Noè és l’altra imatge que ens mostra la Paraula de Déu aquest diumenge. L’arca té molts significats, però tot l’esdeveniment del diluvi universal i l’arc en el cel com a signe del pacte i la promesa de Déu, vol significar el nou baptisme en Crist, tal com diu l’apòstol Sant Pere a la segona lectura i el ritual de baptismes en la pregària per beneir l’aigua. Si el diluvi significa el baptisme que ens purifica i ens neteja, l’Arca simbolitza la resposta a la crida amagada de Déu. Només uns pocs la van saber escoltar i es van voler esforçar per no seguir oblidats de Déu, ocupats en les seves coses. Molts diran preocupats: la crida de Déu i de l’Esperit no l’escolten tots, un sí i altres no? Però nosaltres sabem que hem entrat en el combat quaresmal i que el buf de l’Esperit aleteja sobre els nostres pits: volem escoltar aquesta veu xiuxiuejant de Crist i volem endinsar-nos amb Ell en el desert, Ell ens prendrà i ens estimarà fins a límits que no coneixem, i només així el món creurà, som criatures, no déus.