Una sigilosa entrada

Aquest diumenge coincideix amb la festa de la presentació del Senyor al Temple , ja que es compleixen quaranta dies del naixement del Salvador a Betlem . Les lectures d’aquesta festa il · lustren molt bé el sentit profund d’aquest esdeveniment salvífic , la presentació , per part de Josep i de Maria, l’infant Jesús al Temple de Jerusalem , davant la presència de Déu .

De sobte entrarà al santuari el Senyor que vosaltres busqueu , el missatger de l’aliança que vosaltres desitgeu. ( Mal 3, 1 ) .

Jesús entra al santuari , Déu mateix entra al temple de pedra construït per mans humanes , el Salvador de tots els homes a qui molts buscaven i alguns esperaven , el missatger de l’aliança , entra de puntetes en el Temple , a la gran ciutat de Jerusalem . I és que coneixent una mica a Déu , i la seva manera d’actuar , veiem en aquest simple fet de la presentació del nen Jesús al Temple aquest gran esdeveniment que celebra i anuncia ja la victòria de Crist , el seu triomf sobre la mort i el pecat . És com quan sant Francesc Xavier es va embarcar a Lisboa cap a l’Índia , al segle XVI , per incendiar tot Àsia del foc de Jesús . L’esperava un viatge de més d’un any de durada , en el qual va veure com companys seus , religiosos o no , anaven morint a bord, o en els ports on es proveïen del necessari. La Providència va protegir en el seu viatge , però pocs reparaven en què aquell prim home fora a fer alguna cosa rellevant en unes terres inhòspites i llunyanes . Jesús entra a Jerusalem amb tan sols quaranta dies de vida terrenal per realitzar la nova aliança , la que tots desitjàvem però no crèiem possible . Passa desapercebut , però alhora cavalca victoriós cap al cel .

Per això havia de semblar-se en tot als seus germans , per ser gran sacerdot compassiu i fidel en el que a Déu es refereix , i expiar així els pecats de poble. ( Hb. 2, 17 ) .

Jesús se sotmet a la llei de Moisès complint amb el precepte dels primogènits i de nou es lliura i es consagra al seu Pare Déu , i ho fa des dels braços de Maria. Es torna a repetir l’episodi de l’Anunciació en què Jesús es lliura a la humanitat fent-se home en el si de Maria i ella respon : Sóc l’esclava del Senyor , que es compleixin en mi les teves paraules . Jesús assumeix tota la nostra humanitat i acull i viu tota la llei , per ser així sacerdot, per perdonar així tots els nostres pecats , per aixecar des de la nostra pobresa i misèria . És com quan sant Toribio de Mogrovejo , segon bisbe de Lima , al segle XVI , va manar imprimir el catecisme en les llengües quítxua i aimara , llengües ameríndies , i que van constituir els primers escrits publicats a tot Amèrica .

Ara , Senyor , segons la teva promesa , deixa que el teu servent se’n vagi en pau . Els meus ulls han vist el Salvador , que preparaves per presentar -lo a tots els pobles. ( Lc. 2, 29-30 ) .

Els nostres ulls han vist el Salvador , han contemplat el Senyor , viu , present , fràgil però palpable . Només trobem aquesta pau quan durant el dia ens hem adonat que hem vist el Salvador , que hem vist Jesús , en la seva Paraula , en els germans , en mi . Però si no el veiem , si no reparem en la seva companyia , no quedem en pau , seguim inquiets i de vegades nerviosos , preocupats en ocasions pels nostres respectes humans . Necessitem trobar-nos amb Crist cada dia , i ens consola el fet que Ell ha arribat fins a nosaltres , ha caminat entre nosaltres perquè el vegem.